Het merk-DNA van een boodschap(pentas)
Omdat het midden jaren negentig nog niet zo wil vlotten met het tassenmerk zeggen de broers hun baan op en investeren in naaimachines en extra mankracht om te helpen bij het productieproces. Vanaf dat moment krijgt Freitag vaste voet onder de grond en stijgen de inkomsten.
Een sterk en groen merk
Waar tegenwoordig iedereen de mond vol heeft van maatschappelijk verantwoord ondernemen, waren de broers hun tijd vooruit. De productie van tassen met gebruikte materialen paste goed bij het recycle-thema van de jaren negentig. Daarbij sloot de vintage look en een uniek karakter aan op de vraag van consumenten. De tassen van Freitag hebben namelijk niet alleen een duidelijk gebruikte uitstraling, elke tas is ook enig in zijn soort.
Duurzaam merk-DNA
Het unieke karakter van de tas heeft in belangrijke mate bijgedragen aan het succes. Want hoewel je redelijk diep in de buidel moet tasten voor Freitag, zijn de tassen niet aan te slepen. Dat geldt ook voor de andere producten waarmee het assortiment de afgelopen jaren is uitgebreid. Naast boodschappentassen zijn er onder andere meerdere lijnen iPad-sleeves, telefoonhoesjes, reistassen, shoppers, laptoptassen en portemonnees op de markt gebracht.
Met het gebruik van afgedankte materialen zit duurzaamheid in het merk-DNA van Freitag. Ook qua productie doet men er van alles aan om zo klimaatneutraal mogelijk en verantwoord tassen te maken. Sinds najaar 2019 gaat de Zwitserse onderneming daarin nog een stapje verder door Freitaggebruikers een online platform te bieden waar ze onderling tassen met elkaar kunnen ruilen. Gratis en voor niets. Omdat Freitag snapt dat ook hun tassen een tweede leven verdienen.