Blog van Axel Kolthof.
Opmerkelijke verhalen over merken die anders durven zijn.
4 miljard lolly’s verkopen is (g)een kunst
Jef I. Richards, Professor Advertising en Public Relations op de Universiteit van Michigan zei ooit: “Creativity without strategy is called art, creativity with strategy is called advertising”. Wat hij daarmee bedoelt, is dat reclame alleen werkt als je een plan hebt. Klinkt logisch, zonder plan lijkt het immers meer op schieten met hagel. Dat kunst en reclame toch dicht bij elkaar liggen, bewijst ‘s werelds bekendste lollymerk; Chupa Chups.
Swoosh. Het verhaal achter logo van Nike
Het Nike-logo is een van de meest herkenbare en iconische logo’s ter wereld. Hoewel nu iedereen de Swoosh kent, waren de oprichters van Nike in het begin terughoudend om het logo te gebruiken.
Met de kennis van nu kun je je die twijfel bijna niet voorstellen. Het merk is namelijk al 34 jaar de grootste leverancier van sportartikelen en niet meer weg te denken uit het straatbeeld.
133 jaar een herkenbaar beeldmerk
In 2018 stond Coca-Cola op de vijfde plek van de meest waardevolle merken ter wereld. Een detail van de beroemde merknaam met witte letters tegen de rode achtergrond en iedereen weet waar we het over hebben. In de 133 jaar van het bestaan is er nauwelijks iets veranderd aan het logo. Nauwelijks, want er zijn wel degelijk aanpassingen gedaan aan het beeldmerk.
De beste slagzin van de 20ste eeuw
153 jaar geleden, in 1867, kocht broodverkoper Albert Antonius ter Beek een winkelruimte voor zijn zoon Gerard. Met zijn vrouw achter de toonbank fietste Gerard en later zijn zoon Albert door heel Overijssel om brood, koek en beschuit te verkopen. Toen de vijf zonen van Albert de zaak in de jaren veertig van de vorige eeuw overnamen en een fabriek bouwden, ging het pas echt lopen. Per dag produceerde men een miljoen beschuitjes.
Het Michelinmannetje al 120 jaar een ster
Michelin is dan wel niet de grootste bandenproducent (dat is Bridgestone) het merk heeft wel een van de oudste logo’s ter wereld. Al meer dan 120 jaar speelt het Michelinmannetje een grote rol in de content van het merk. Het ogenschijnlijk simpele poppetje heeft daarmee een belangrijke stempel gedrukt op het succes van Michelin.
Absolut perfection
Absolut Vodka bestaat al 140 jaar en is misschien wel het bekendste vodkamerk ter wereld. Dat is lang niet altijd zo geweest. Eind jaren 70 had Absolut namelijk maar een marktaandeel van tweeënhalf procent en verkocht het jaarlijks rond de tienduizend flessen. Eigenlijk speelde het merk in die tijd geen rol van betekenis.
Doe Maar roze en groen
Skunk, het tweede album van de band Doe Maar, verscheen in 1981 en is vooral bekend van nummers als: 32 jaar (Sinds 1 dag of 2), Smoorverliefd en Nederwiet. De muziek was zo populair begin jaren tachtig, dat het voor een regelrechte Nederlandstalige muziekhype zorgde waarop veel andere bandjes konden meeliften.
Thank God it’s Freitag
We schrijven 1993 als grafisch ontwerpers Markus en Daniel Freitag op zoek zijn naar een functionele en waterdichte tas. Een lastige zoektocht, totdat ze ontdekten dat de oplossing iedere dag voorbij hun appartement in Zürich reed. Geïnspireerd door het kleurrijke vrachtwagenzeil begonnen ze aan de keukentafel boodschappentassen te produceren uit gerecyclede materialen van vrachtauto’s, oude fiets- en autobanden en veiligheidsgordels.
Spelenderwijs creatieve reclamecampagnes
Er is misschien geen ander merk ter wereld dat zich zo vroeg in het brein nestelt van mensen als LEGO. Overal ter wereld worden kinderen grootgebracht met de Deense gekleurde blokjes. LEGO, gepatenteerd in 1958, creëert hiermee letterlijk en figuurlijk spelenderwijs een ijzersterke voorkeurspositie.
100% mond-tot-mondreclame
Tony’s Chocolonely streeft naar 100% slaafvrije chocolade en is ontstaan vanuit het tv-programma Keuringsdienst van Waarde. Een van de journalisten, Teun van de Keuken, deed onderzoek naar misstanden in de cacao-industrie. Toen hij ontdekte dat slavernij in die sector heel gebruikelijk was, bracht hij in 2005 5.000 slaafvrije chocoladerepen op de markt. De vraag bleek groter dan het aanbod en er moest uiteindelijk 8.000 keer nee-verkocht worden.