Een fles in de hoofdrol
De drankenproducent besluit rond 1980 het roer drastisch om te gooien en geeft de vodkafles een facelift. Absolut Vodka neemt daarnaast reclamebureau TBWA in de arm. Het bureau ontwikkelt advertentiecampagnes met de nieuwe fles prominent in beeld. Daarnaast komt het bureau met het idee om elke uiting te voorzien van een korte pay-off (copy) die begint met het woord Absolut.
Met de Absolut Perfection campagne creëerde TBWA een consequente lijn advertenties die naadloos aansloot bij het pure karakter van het vodkamerk. Een vooruitstrevende benadering waarmee uiteindelijk de basis werd gelegd voor een van de langstlopende reclamecampagnes ter wereld. Een campagne waarin qua vorm werd verwezen naar talloze beroemdheden, steden en stemmingen. De fles inspireerde bovendien kunstenaars als Andy Warhol en Keith Haring tot de productie van eigen kunstzinnige creaties.
1.500 advertenties
De fles van Absolut verscheen, in de vijfentwintig jaren dat de campagne liep, in meer dan 1.500 verschillende variaties. De advertenties gaven het merk letterlijk en figuurlijk een gezicht en hebben enorm bijgedragen aan het onderscheidend vermogen ten opzichte van andere vodkamerken.
De uitgekiende campagne heeft het merk wereldwijd geen windeieren gelegd. Absolut, dat in 2008 door Pernod Ricard werd overgenomen van de Zweedse regering, is inmiddels een van de grootste alcoholmerken ter wereld. Het vodkamerk is verkrijgbaar in bijna 130 landen, verkoopt jaarlijks rond de 99 miljoen liter en verscheept dagelijks 600.000 flessen vanuit de distilleerderij in Ahus. Absolut perfection, als je het mij vraagt. Proost!