Opdrachtgever: Het Gilde 
Copy: axelkolthof
Ook een slechte slogan, heeft attentiewaarde
De een loopt op een paar opvallende sneakers van Nike, terwijl de ander liever degelijke Van Bommels aantrekt. Over smaak valt niet te twisten. Als dat voor schoenen geldt, geldt dat natuurlijk ook voor slogans. 30 december aanstaande wordt de slechtste slogan van 2017 bekend gemaakt. Van de tien slagzinnen, je vindt de complete lijst hier, maken er nog drie kans op de titel.
De top drie van dit jaar staat bol van de dubbelzinnigheid. Wat te denken van: ‘Alles om uw poes mee te verwennen. Ook als u een kater heeft’ van kattenspeciaalzaak 4 Cats uit Amsterdam of ‘Voor iedere gleuf een doos’ van Moniss Verpakkingsmaterialen uit Lelystad en ‘Van kop tot kont, worst in de mond’ van worstenbroodjesfabrikant De Korenbloem. Mijn persoonlijke favoriet: ‘Wat knort mijn mage! 50 jaar Bram Ladage!’ (patatbakker uit Rotterdam) heeft helaas de top drie niet gehaald.
Unieke slogan
De jaarlijkse verkiezing van slechtste slogan is eigenlijk een taaldingetje. Natuurlijk, er valt van alles te zeggen over het taalgebruik, maar helemaal de plank misslaan doen ze niet. Zo zijn ze redelijk uniek en dat is een goede manier om je te onderscheiden van de concurrent. Vergelijk dat maar eens met door reclamebureaus bedachte zinnen als; ‘Hoge kwaliteit, Lage prijs’ (Aldi) en ‘De hoogste kwaliteit voor de laagste prijs!’ (Lidl).
Ook op andere punten doen de genomineerden het misschien wel beter dan de inwisselbare slagzinnen op radio en TV. Zo zorgen ze op zijn minst voor opgetrokken wenkbrauwen en/of een kleine glimlach en dat maakt dat we het erover hebben. Daar komt nog eens bij dat de reclamezinnen door de verkiezing veel landelijke aandacht krijgen, waardoor we ze wel moeten onthouden. En zo doet ook de ‘slechte’ slogan bewust of onbewust waar hij voor bedoeld is!
Back to Top